۱۳۹۲ آذر ۲۷, چهارشنبه

پارادوکس یابلو (Yablo's Paradox)

در این نوشته قصد تقریر پارادوکس استفان یابلو(استاد فلسفه دانشگاه MIT) را دارم.
تصور کنید تعداد نامتناهی جمله داریم که با ,... S1 , S2 شماره گذاری شده‌اند و هر جمله بیان میکند که: «تمام جملات بعدی کاذب اند!»
(S1) For all k>1, Sis untrue
(S2) For all k>2, Sis untrue
(S3) For all k>3, Sis untrue
  .
  .
  .
خوب حالا بیاید فرض کنیم که Sn صادق است:

(Sn) For all k>n, Sis untrue -> T
و طبق محتوای جمله:

(Sn+1) For all k>n+1, Sis untrue -> F

بدیهی است که n+1>n. در نتیجه Sn صادق است اگر  Sn کاذب باشد.

تا اینجا خواننده هوشمند خود حدس میزند که از کذب چگونه به صدق میرسیم اما برای اینکه مطلب کامل شود فرض کنیم Sn کاذب باشد:
(Sn) For all k>n, Sis untrue -> F
پس نقیضش صادق است

(Sn) For some k>n, Sis true -> T

طبق محتوای جمله دست کم یک Sr وجود دارد به طوریکه r>n و صادق است:
(Sr) For all k>r, Sis untrue -> T
از آنجاییکه r هیچ ویژگی خاصی ندارد هر جمله‌ای می‌تواند باشد. در ثانی با توجه به اینکه r>n است، Sn کاذب است اگر Sn صادق باشد!
حالا طرف دوم شرطی هم کامل شد. نتیجه:
«Sn صادق است اگر و تنها اگر کاذب باشد» یا « Sn کاذب است اگر و تنها اگر صادق باشد»
نکته آخر: با توجه به اینکه Sn هیچ ویزگی متمایزی ندارد برهان بالا برای پارادوکسی بودن Sn، برای تمام جملات این رشته نامتناهی صادق است.
--------------------------------
از راسل به بعد تصور این بود که خود ارجاعی باعث ایجاد پارادوکس در زبان ما می‌شود. اما پارادوکس بالا خود ارجاع نیست!
البته بحث‌های فراوانی حول این پارادوکس شکل گرفته‌است که آیا خود ارجاع هست یا نه؟!
*******************
منبع:

پارادوکس را از این منبع گرفتم اما برهان پارادوکسی بودن از خودم هست (البته بازهم با الهام از این مقاله!)

۴ نظر:

reza گفت...

سلام
نمی دونم چطور میشه این پارادوکس رو خودارجاع فرض کرد و این منو به فکر واداشت. خیلی حیرت انگیزه...
اگه جایی استدلالات در باب خودارجاع نبودن این پارادوکس دیدی، لینکشو بذار
ممنون بابت این پست

Nomad گفت...

در واقع تنها کسی که معتقده که این پارادوکس خود ارجاعه گراهام پریسته که مقالشو از philpaper میتونی بگیری! من دو صفحه اولشو خوندم هیچی نفهمیدم ؛)

ساده اندیش گفت...

قبلاً با معرفی خودت این پارادوکس را خوندبودم. هوشمندانه است. نمیتونم تصور کنم که چطور میشه تفسیر خودارجاع ازش ارائه داد. و میشه حدث زد که تأثیر این پارادوکس دامنه اش وسیع باشه.
دست تو هم بابت صورت بندی برهانش درد نکنه. (بخشها انگلیسی رو به فارسی هم میشد بنویسی. فهمش ساده تر میشد).

Nomad گفت...

راستش منم نمیتونم تصور کنم که چجوری خود ارجاعه!
آره فارسی می‌نوشتم بهتر بود ولی موقعی که مقاله رو میخوندم همینجوری صورت بندی کردم، موقع تایپ کردن حوصله نداشتم فارسیش کنم.
دلیل دیگه هم این بود که به متن مقاله نزدیکتر باشه.
حالا اگه حوصله‌ای بود فارسیش میکنم تو یه پست دیگه.