۱۳۹۲ اسفند ۵, دوشنبه

نظر ورزی‌های بیهوده

نمیدانم این دو علاقه در بین دانشجویان فلسفه از کجا آب میخورد. که البته این دو با هم پیوند دارند.
  1. مذمت علم تجربی
  2. نظر ورزی بیهوده در مورد مسائلی که راه حل علمی و تجربی برای حلش وجود دارد.
در مورد اولی واقعا خود این دانشجویان هیچ استدلال و تفکری در مورد این که چرا تجربه به درد نمیخورد ندارند؛ فقط بدشان می‌آید و بعد میگردند ببینند چه کسی تجربه را زیر سوال برده‌ و بعد بنشینند و نظر او را حفظ کنند. بعد مثلا هیچ وقت هم گوششان بدهکار نیست که بابا جان عده‌ای هم به آن نقدها پاسخ گفته‌اند. مثلا راه‌حل بیزگراها را مرحمت بفرمایید یک روز وقت بگذارید و بخوانید.
البته تازه این گروه فوق الذکر از نوع خوبش هستند. عده‌ای همینجوری از علم تجربی بدشان می‌آید و حتی نمیدانند برای چه!!!
درمورد دومی هم نمیدانم که این چه مرضی است که مسئله‌ای که راجع به آن می‌توان به نحو مشت پر کن (Positive) سخن گفت بنشینیم و در مورد آن چرندیات به ظاهر فلسفی ببافیم؟! مثلا این اهالی فلسفه قاره‌ای راجع به مرگ و عشق و نفرت و خشم و ... خزعبلات فلسفی سرهم می‌کنند! خوب دوست عزیز چرا وقت خود و دیگران را تلف می‌کنی و خود را آزار میدهی. بنشین کمی روانشناسی بخوان و ببین آنجا راجع به این مسائل چه حرفهای بهتر و کاربردی‌تر و مستدل‌تری میزنند.
این گونه میشود که دانشجویان فلسفه به شدت ضعف علمی دارند. این را بگذار کنار اینکه در ایران به شدت ضعف استدلالی هم دارند. خَسِر الدُنیا و الآخرة
این مقدمه را گفتم تا یک کتاب معرفی کنم.
نویسنده: پال تاگارد
مترجم: رامین گلشایی
نشر: سمت
بها: 6000 تومان
کتابی برای علاقمندان فلسفه ذهن که در برج عاجشان ننشینند و راجع به ذهن داستان ببافند. به خاطر ماهیت بین رشته‌ایی علوم شناختی نویسنده سعی کرده‌است مطالب را ساده بنویسد و هیچ پیش نیازی از رشته‌ها مرتبط را لازم نداشته باشد. و به نظرم موفق هم بوده‌است. ترجمه کتاب هم در عین روانی حس خواندن یک کتاب علمی را به آدم منتقل میکند. ابتدا کمی با اصطلاحاتش مشکل داشتم ( مثلا پی یاخته به جای نورون) اما کم کم عادت کردم. و در کل نمونه موفق یک ترجمه است.

۲ نظر:

reza گفت...

اینها میگن اصلا علم تجربی معرفت نمیده!!
فکر میکنن معرفت مث یه گنجه و ماورائیه!!

Nomad گفت...

چیز جالب راجع به استقرا و روش تجربی اینه که مثلا اگر به همین آدما بگی که «دانشمندان کشف کرده اند که خوردن پوست پیاز بر میزان قد افراد تاثیر مثبت میگذارد!» بدون اینکه بررسی کنند که آیا این حرف درست است یا نه؟
موارد آزمون این دانشمندان چه بوده؟ و ... تا جایی که یادشون بمونه و بتونن پوست پیاز میخورن!