۱۳۹۲ بهمن ۱۳, یکشنبه

Mate Desktop on FreeBSD

دسکتاپ Mate به تازگی به FreeBSD پورت شده است. من هم وسوسه شدم و دسکتاپ XFCE را پاک کردم و مِیت را بجایش نصب کردم؛‌ اینجا به طور مختصر توضیح میدهم که چگونه مِیت را روی فری بی اس دی نصب کنید. (این دستورالعمل را با اندکی تغییر برای هر محیط گرافیکی میتوانید اعمال کنید).
ابتدا برای پاک کردن xfce به طور کامل دستور زیر را اجرا کنید.*
# pkg delete -Rx xfce
این دستور تمام بسته‌های مربوط به xfce را پاک میکند. حالا با این دستور mate را نصب کنید.
# pkg install mate
حدود 130 مگابایت باید دانلود شود تا mate نصب شود.
پس از نصب در دایرکتوری خانگی خود فایلی به نام .xsession ایجاد کنید و سطر زیر را در آن کپی کنید.
exec /usr/local/bin/mate-session
نصب محیط گرافیکی تمام شد حالا باید یک لاگین منیجر نصب کنید! (البته اگر دوست دارید!). من slim را پیشنهاد میکنم. لاگین منیجر سبک و زیبا با تم‌های فراوان. برای نصب دستور زیر را وارد کنید.
# pkg install slim
یا
# cd /usr/ports/x11/slim && make install clean
slim دارای یک فایل پیکره بندی است که رفتار آن را کنترل میکند.
این فایل در مسیر:
 /usr/local/etc/slim.conf
به این سطر mate-session را اضافه کنید:
sessions            mate-session,xfce4,icewm-session,wmaker,blackbox
مثلا اگر تنها یوزر سیستم هستید میتوانید این سطر را از حالت توضیح خارج کنید تا دیگر مجبور نباشید هربار نام یوزر را تایپ کنید:
default_user        USERNAME
اگر میخواهید مستقیما وارد محیط گرافیکی شوید این سطر:
auto_login          yes
برای نصب تم دلخواه، تم‌ها را دانلود و از حالت فشرده خارج و در مسیر زیر قرار دهید:
/usr/local/share/slim/themes
سپس نام تم را در این سطر به جای default بگذارید:
current_theme       default
خوب حالا سطر زیر را به فایل /etc/rc.conf اضافه کنید:
slim_enable="YES"
خوب دیگر تمام شد:
# reboot
حالا سیستم‌تان را با محیط گرافیکی و لاگین منیجر جدید ببینید و از آن لذت ببرید!
--------------------------------
پ.ن1: FreeBSD دیگر کاملا به مدیر بسته‌های جدید یعنی pkng کوچ کرده است؛ پس از دستورات بالا تعجب نکنید!
پ.ن2: توضیح واضحات است که قبل از نصب محیط گرافیکی باید Xorg را نصب کنید:
# pkg install xorg

هیچ نظری موجود نیست: