۱۳۹۳ آذر ۱۴, جمعه

موبایل و گردن!

دانشگاه جدیدا ایمیل‌هایی ارسال میکند و در آن نکات مربوط به بهداشت و سلامتی را بیان می‌کند رویه بسیار خوبی است! یکی از این پیامها را اینجا با هم میخوانیم:

با سلام و احترام
گوشی‌ها و تبلت‌های هوشمند بسیاری از چیزها را در زندگی و سبك زندگی ما تغییر داده‌اند یكی از آنها فرم بدن ما است كه مطمئناً این تغییر در جهت مثبت نیست!این روزها به هر جا كه نگاه می‌كنید در گوشه‌ای انسانی با گوشي موبايل خود سرگرم است و این همان چیزی است كه  نشان میدهد كه انسان‌ها حتی در جمع نیز تنها شده‌اند
حالا ظاهرا اوضاع وخیم‌تر است و این هوشمندها جدا از تاثیر روی اخلاق و تنها كردن ما روی ظاهر بدن ما هم تاثیرگذار شده‌اند. به گفته یك جراح ستون فقرات، وقتی به سمت پایین و به موبايلتان نگاه می‌كنید مثل این است كه وزنی معادل 27.21 كیلوگرم را روی گردنتان تحمل كنید این یعنی زمانی كه سعی می‌كنید یك پیامك را بخوانید انگار كودكی هشت ساله روی گردنتان نشسته باشد.
دكتر Kenneth K. Hansraj رئیس بیمارستان مركز توانبخشی و جراحی ستون فقرات در نیویورك مدل كامپیوتری برای این موضوع ایجاد كرده است.
همانطور كه شاید انتظار داشته باشید حركت دادن گردنتان به سمت جلو و تحمل آن مقدار نیرو روی گردن برای سلامتی مفید نیست و به طور میانگین یك فرد بین دو تا چهار ساعت از روز را در این وضعیت به سر می‌برد.
در مقاله‌ای كه از دكتر Hansraj در روزنامه Surgical Technology International به چاپ رسید، به این نكته اشاره كرد برای داشتن وضعیت مناسب باید گوش‌ها با شانه‌ها در یك ردیف قرار بگیرند و شانه‌ها به سمت عقب باشند. به این نحو فشار بر بدن كمتر می‌شود و سطح هورمون Cortisol كاهش پیدا می‌كند. از طرف دیگر داشتن وضعیت نامناسب و ضعیف به ستون فقرات فشار وارد كرده و موجب فرسودگی و گسستن زودرس و حتی جراحی می‌شود. اما راه‌حل چیست؟
اولین راه‌حل این است كه به جای حالاتی كه در تصویر می‌بینید، به جای خم كردن سر به سمت پایین، گوشی را مقابل صورتتان نگه دارید. در هنگام تایپ با تبلت، آن را در زاویه 30 درجه قرار دهید (این زاویه برای مچ‌هایتان هم خوب است) و حتی عمودی‌تر اگر فقط می‌خواهید بخوانید و نهایتا گاهی اوقات سرتان را به عقب بكشید تا نگه داشتن گردن به سمت جلو عادتتان نشود.
سلامت و تندرست باشيد
اداره كل بهداشت و درمان دانشگاه


هیچ نظری موجود نیست: