۱۳۹۴ آذر ۳, سه‌شنبه

24 نوامبر 1859

امروز 24 نوامبر است! سالگرد انتشار کتاب منشا انواع توسط چارلز داروین! ایده تکامل برای اولین بار در این کتاب به صورت منقح و جدی مطرح شد؛ و سوالهای بی پاسخ و تعارضات عجیب مطالعات قبلی در زمینه زیست شناسی به صورت همگرا پاسخ داده‌شد. البته این کتاب یک آغاز بود و مطالعات بعدی به تدقیق و پیشرفت و البته تایید این نظریه پرداختند. پیشرفتهای علم ژنتیک به کمک تکامل آمدند و برخی از سوالات جدی مربوط به تکامل را پاسخ داد!
تاثیر دیگر و جذاب تکامل مربوط به انسان و انسان‌شناسی بود. به انسان فهم عمیقی از خود و اینکه چرا اینگونه‌است داد! بعدها تکامل به روانشناسی راه پیدا کرد و مطالعات جذابی را دامن زده و برخی از رفتارهای انسان به زمینه‌های تکاملی او نسبت داده شد.
و چیز دیگری که تکامل به ما یاد داد نقش عجیب و عمیق تصادف (شانس) در تمام ارکان عالم هستی است! هیچ چیز هدفداری وجود ندارد فقط با تصادف پیش میرود تا زمانی که خوب کار کند و اگر خوب کار نکرد با خشونت تمام حذف میشود! و به همین خاطر است که 99 درصد موجودات به وجود امده تا به امروز، منقرض شده‌اند!
این روز برای من یک بهانه بود برای معرفی کار داروین و معرفی کتاب برای خواندن راجع به تکامل:
کتاب ساده روان و بسیار خوب و دقیق برای آشنایی با تکامل حتما این را بخوانید!


کتاب دوم تکامل چیست؟ ارنست مایر که ترجمه آن به صورت پی دی اف به دست من رسید و من هم آن را در دسترس شما قرار میدهم!
ارنست مایر زیست شناسی که 60-70 سال را روی تکامل و زیس شناسی کار کرده و یک نویسنده مرجع و متبحر در زیست شناسی‌است کتاب ساده و روان و به دور از پیچیدگی و ریزه‌کاریهاست و دربرگیرنده ایده‌های اصلی تکامل است.

۲ نظر:

الهام گفت...

بابت کتاب مایر، ممنون واقعا..

Nomad گفت...

خواهش میکنم؛ قابلی نداشت!